UIT DE PERS


DE TELEGRAAF: Afmeren wordt een fluitje van een cent

Telescopische spudpalen maken het mogelijk om schepen volautomatisch  af te meren, gewoon vanuit de stuurhut met een simpele druk op de knop en zonder hulp van anderen. Het systeem kan eenvoudig in nieuwe en bestaande schepen worden ingebouwd en omvat twee telescopische palen, die in ingeschoven toestand onzichtbaar zijn. Bij het afmeren schuiven de palen uit onder het wateroppervlak, tot een vooraf ingestelde diepte. Het grote voordeel van de telescopische spudpaal is dat deze optimale vrijheid biedt om een schip op bijna elke gewenste plek vast te zetten: bij het wachten voor een brug of een sluis, bij een kademuur of een steiger, bij het ankeren.....lees verder 


WATERKAMPIOEN: Spudpaal maakt meerlijnen overbodig

Binnen enkele seconden een plezierjacht stabiel en veilig vastleggen op bijna elke gewenste plek! Dat kan met de telescopische spudpalen voor plezierjachten van Hollandia Docking Systems. Het onhandige ploeteren met trossen, landvasten en ankerkettingen is daarmee verleden tijd.De spudpalen zijn eenvoudig vanuit de stuurstoel te bedienen en zonder hulp van anderen. Oók bij harde wind of op drukke locaties. Hollandia biedt ze aan voor stalen, aluminium en polyester schepen. De spudpalen worden benedendeks netjes weggewerkt in een kast of ombouw. Eenmaal ingeschoven beïnvloeden de spudpalen de vaareigenschappen niet. Dankzij het ingebouwde getijde anker passen de spudpalen zich aan veranderingen in de waterhoogte aan. Eb en vloed of golfslag krijgen zo geen vat op het jacht...lees verder

DE VAARKRANT:

Aanleggen is niet altijd simpel. Mis je bij een stevige zijwind nét de bolder met je landvast, dan verwaait de boot meteen. Ook ankeren brengt zo nu en dan de nodige spanning met zich mee. Wie is er niet s'nachts eens geschrokken uit zijn bed gesprongen vanwege een krabbend anker? Hollandia biedt met haar telescopische spudpalen een doeltreffend alternatief aanmeersysteem.

De spudpalen zijn eenvoudig te bedienen vanuit de stuurstoel en zonder hulp van anderen, ook bij harde wind of op drukke locaties, aldus de producent. De toegepaste techniek van compacte, verticaal uitschuifbare buizen is gebaseerd op systemen die in bagger- en binnenvaartschepen worden gebruikt. Hollandia spudpalen bestaan uit gegalvaniseerde buizen met ingebouwde kunststof ringen, die voor een soepele en geruisloze geleiding zorgen. Bij de ontwikkeling ervan maakte Hollandia gebruik van de kennis van DSM en TNO. De bediening gebeurt met tiptoetsen en de schipper kan op een display in de stuurhut in in- en uitschuiven van de palen tot op de centimeter nauwkeurig volgen. Door simpelweg op twee knoppen te drukken wordt het schip automatisch en controleerbaar vastgelegd. Dankzij het ingebouwde getijdeanker passen de spudpalen zich aan aan veranderingenin de waterhoogte. Eb en vloed of golfslag krijgen zo geen vat op het jacht.



Niet halsoverkop van achter naar voren over smalle gangboorden, geen getrek aan meerlijnen en bovenal: geen stress! Er is veel te zeggen voor een spudpaal

Varen is fijner dan je denkt. Maar als het op afmeren of positie houden voor een brug of sluis neerkomt, wordt het ineens een stuk minder leuk. Herkent u dit? Dan is de spudpaal voor u dé oplossing!

Stel u bent op weg van A naar B en onderweg komt u een aantal bruggen of zelfs een sluis tegen. Waar dit voor de ervaren stuurman een leuk verzetje betekent, zal menigeen hopen dat de remming vrij is of liever nog: dat het licht precies op tijd op groen springt. De praktijk leert echter dat het zo niet werkt en het schip – als rondjes varen geen optie is – tijdelijk in positie zal moeten worden gehouden. Vooral met een wat stevige bries dwars op de vaarrichting! In zo’n geval, maar ook tijdens het afmeren,biedt de   telescopische spudpaal uitkomst. Dit zijn uitschuifbare
gegalvaniseerde stalen palen in de boeg en desgewenst ook in het achterschip, die zich in zo’n tien seconden tijd moeiteloos in de modder ingraven en het schip heel stabiel verankeren. 
Spudpalen worden sinds jaar en dag veelvuldig toegepast op onder andere binnenvaartschepen en werkboten. Vooral de Nederlandse wateren lenen zich bij uitstek voor deze techniek vanwege het relatief ondiepe karakter. Sinds niet al te lange tijd zie je deze handige palen ook toegepast op nieuwe en gebruikte recreatievaartuigen vanaf zo’n tien meter lengte; een ontwikkeling die mede te danken is aan verbeterde technieken en materialen, waaronder het supersterke Dyneema.
        
 Een spudpaal kan, afhankelijk van het vaargebied en soort schip, door het indrukken van een knop op de stuurconsole (dan wel m.b.v. een afstandsbediening) elektrisch tot een lengte van wel zes meter worden uitgeschoven. In de praktijk is een uitschuiflengte van 3,5 à 4 meter voldoende en afhankelijk van de totale lengte bestaat de paal uit twee of meerdere segmenten. Er is dus geen sprake van een standaardproduct uit de doos. Gespecialiseerde bedrijven zoals het in Amsterdam gevestigde Hollandia Docking Systems berekenen op basis van talloze waarden tot in detail hoe het betreffende systeem eruit komt te zien.



 
Hollandia Docking Systems.

In ruste vraagt een spudpaalsysteem onderdeks een inbouwdiepte van ongeveer 1,50 meter en dus is het handig om hiermee tijdens de bouw van de boot alvast rekening te houden. In de praktijk blijkt inbouw in bestaande jachten meestal ook goed mogelijk te zijn, aldus Henry Puts van Hollandia Docking Systems. Hierbij maakt het niet uit of de scheepsromp is vervaardigd van aluminium, staal of polyester.

Hoewel spudpalen vooral op grotere jachten te vinden zullen zijn, worden deze steeds vaker toegepast op nieuw gebouwde jachten, zoals de slechts 7,80 meter lange Baarsma Vlet. Dankzij deze voorziening kan deze boot met het grootste gemak en zelfs onder minder fraaie weesomstandigheden door slechts één persoon worden gevaren. Dus niet halsoverkop van achter naar voren over smalle gangboorden, geen getrek aan meerlijnen en bovenal: geen stress! Er is dus veel te zeggen voor een spudpaal. 
       



 

 

NAUTIQUE: Ultiem hulpmiddel voor probleemloos afmeren

Telescopische spudpalen bieden met name veel voordelen bij het efficient en veilig afmeren van schepen op plaatsen waar dat voor kort nog onmogelijk was, bijvoorbeeld op plekken waar al heel wat boten zijn afgemeerd en alle ligplaatsen bezet zijn. Ook de windrichting is niet meer van belang als er onverwacht moet worden afgemeerd. Spudpalen zijn ook handig wanneer je een uurtje voor een sluis of een brug moet wachten. Paaltjes laten zakken en je ligt. Dan hoef je niet een uur te steken met schroef en boegschroef. De geavanceerde technologie van zeer compacte, verticaal uitschuifbare buizen is al geruime tijd succesvol in de baggerwereld en binnenvaart industrie. Nu is het ook voor stalen, polyester en aluminium plezierjachten binnen handbereik. Vroeger nam een enkeling ze, maar nu zit het bij veel nieuwbouwprojecten standaard in het pakket.De schippers zien de grote voordelen ervan nu de aanlegmogelijkheden steeds beperkter worden en de schepen groter en vinden het de extra investering  meer dan waard. Het ligt een stuk rustiger en de palen zijn gemakkelijk in gebruik.....lees veder



BOAT INTERNATIONAL: Easiest boat docking in the world

For many of us docking of the boat is the hardest part of boating. Experience the luxury of unhurried and relaxed docking with a new developed telescopic spud pole system of Hollandia Docking Systems now. It is now possible for the Captain to park the yacht automatically by one push on the button. Severe and rugged tests in various types of vessels have proven that this technology can provide durability and reliability in all marine environments. Hollandia wants to make boating easier and more enjoyable through the use of new technology. There are efforts underway to introduce additional co-operative products in the near future with the same goal.



SCHUTTEVAER: Telescopische spudpaal legt schepen muurvast

Net als vele andere baanbrekende innovaties, zoals boeg- en hekschroef, is ook de telescopische spudpaal door de jachtbouw overgenomen uit de beroepsvaart. Op een eenvoudige manier kan een schip voor korte of langere tijd snel en veilig worden vastgelegd zonder enige lichamelijke inspanning. Door simpelweg op een knop te drukken wordt een schip geheel automatisch en controleerbaar verankerd. Stress en geploeter met trossen, ankerkettingen,lijnen en fenders behoren hierdoor binnenkort tot het verleden. Niet alleen in de binnenvaart, ook in de jachtbouw staan telescopische spudpaalsystemen een ware revolutie te wachten.



MOTORBOOT: Geen gedoe meer met meerlijn of anker

Het lijkt ons inderdaad een vondst, twee van die palen in de grond prikken in plaats van gedoe met landvasten of anker. Reden waarom de introductie in de pleziervaart zolang op zich heeft laten wachten is ondermeer de kunststof vervanging van ketting of staaldraad in de spudpaal.Kwam het bedrijf DSM weer bij kijken. U nadert een gesloten brug of sluis of wilt ergens aanmeren. Gewoon de telescopische spudpalen in de bodem laten zakken en u ligt zo vast als een huis. De palen hebben een lengte van twee tot zes meter en kunnen worden ingebouwd in elk plezierjacht van tien tot vijftig meter. Het Amsterdamse bedrijf Hollandia Docking Systems is er in geslaagd een bijzonder heldere website over telescopische spudpalen te maken op www.spudpaal.nl Daar leert u meer.


YACHTVISION: Verkoop telescopische spudpalen fors in de lift


Geen slippende ankers meer of steeds misgooien met je landvast om het paaltje op de kant te bereiken.  Je bedient het systeem vanuit de stuurhut. Je drukt op de knop en de spudpalen schuiven uit de bodem van de boot. Binnen enkele seconden lig je stabiel op bijna elke gewenste plek. Het systeem werkt ook bij harde wind. De technologie werd al gebruikt in de binnenvaart en bij baggerschepen, maar nu ook in de pleziervaart. De telescopische spudpalen kunnen worden ingebouwd in stalen, polyester en aluminium plezierjachten van 10 tot 50 meter. De spudpalen reiken twee tot zes meter. De palen passen zich helemaal automatisch aan de waterhoogte aan, zodat je bij laag tij niet ineens boven het water uittorent...lees verder

HISWA MAGAZINE:

De pleziervaarder wil gemak en comfort. Daarom is er steeds meer vraag naar schepen met telescopische spudpalen. Een simpele, veilige en snelle manier om voor korte of langere tijd een schip af te meren. Steeds meer pleziervaarders laten dan ook spudpalen in hun jacht inbouwen.

Het systeem van volautomatisch afmeren wordt al jarenlang toegepast op binnenvaartschepen. Telescopische spudpalen zullen binnen afzienbare tijd ook tot de standaarduitrusting van een pleizerjacht behoren, zo bleek uit een onderzoek op de Hiswa. Hollandia heeft een complete oplossing: een compact spudpaalsysteem dat zowel in nieuwe als bestaande jachten kan worden ingebouwd. Bovendeks zijn ze onzichtbaar en benedendeks worden ze netjes weggewerkt in een kast of ombouw. De spudpalen zijn ontworpen in samenwerking met TNO en DSM. Ze zijn geschikt voor jachten vanaf 10 meter. Met slechts één druk op de knop kan een boot binnen luttele seconden veilig en stabiel worden vastgelegd; aan steigers en kades, voor bruggen en sluizen, maar ook in passantenhavens en op drukke locaties. Vanwege de geringe diepgang kunnen de spudpalen op de meeste kanalen, meren en rivieren in heel Europa worden gebruikt. Ideaal voor zowel ervaren als onervaren schippers.Spudpalen verhogen het vaarplezier én de verkoopwaarde van een schip. Een investering die zichzelf ruimschoots terugbetaalt.

 

 

 


Hollandia spudpalen veroveren schippersharten